Een klant staat voor een display in de supermarkt. Wat voor een type ben jij? Een sporter, levensgenieter, minimalist, vader/moeder, natuurliefhebber of een dierenvriend?

Kies jij al bewust voor plantaardige producten in de supermarkt?

Van september tot en met november 2021 hebben zes supermarkten in zes regiogemeenten meegedaan met experimenten om te kijken wat ervoor nodig is om klanten vaker een plantaardige keuze te laten maken. De Green Protein Alliance (GPA) onderzocht dit aan de hand van vier verschillende experimenten. Bij de experimenten werd vooral gekeken of klanten intrinsiek gemotiveerd kunnen worden. De GPA wil de consumptie van eiwitten in Nederland herstellen naar een gezonde balans tussen dierlijke en plantaardige eiwitten.

Kunnen wij ervoor zorgen dat consumenten intrinsiek gemotiveerd worden om vaker plantaardige producten aan te kopen? En wat is daar voor nodig? Om deze vragen te beantwoorden, ontwikkelde GPA vier experimenten voor de supermarkten. Elk experiment zet in op een bepaalde gedragstechniek. Gedurende tien weken werden deze experimenten op de locaties neergezet en gemonitord. 

Experimenten

  1. Wat kies jij vandaag?
    Intrinsieke motivatie laat zich het duidelijkst uitleggen als ‘waarden gedreven gedrag’. Je kiest om bepaalde dingen te doen omdat je het belangrijk vindt of je ertoe aangesproken voelt. Wat voor een type ben jij? Een sporter, levensgenieter, minimalist, vader/moeder, natuurliefhebber of een dierenvriend? En welke keuze maak jij? Als het gaat om wat je vandaag eet en drinkt. Bij elk profiel bood het kaartje meer informatie en een inspirerend recept. Bij alle supermarkten samen voelden de meesten zich aangesproken tot sporter en/of levensgenieter. 
     
  2. Wat is jouw favoriet?
    Niet alleen wat jij zelf belangrijk vindt weegt mee in jouw beslissing. Je sociale omgeving is van grote invloed op wat je dagelijks eet en drinkt. Vooral de invloed van jouw vrienden en familie blijkt uit de gesprekken die zijn gevoerd op de winkelvloer. Om te onderzoeken of de voorkeur van andere consumenten in de winkel ook van invloed is werd gevraagd om een fiche in te werpen bij je favoriete plantaardige product. Plantaardig broodbeleg en noten en zaden bleken het meest favoriet. Zeewier en plantaardige dranken hadden de minste bekendheid.
     
  3. Boodschappenblokje
    De winkelmedewerker had ook een belangrijke rol bij de experimenten. In direct contact met de klanten in de winkel kunnen zij helpen en inspireren om vaker een plantaardige keuze te maken. Om het gesprek daarover aan te kunnen gaan, gaven zij boodschappenblokjes mee met meer informatie over plantaardige eiwitrijke producten en suggesties om aan te kopen bij de volgende gelegenheid. Daarmee is een groot bereik gerealiseerd want er zijn veel boodschappenblokjes meegegeven.
     
  4. Winkelvloertrainingen
    Een online quiz voor winkelpersoneel, het vierde experiment, heeft geholpen om de kennis van de medewerkers te vergroten, zodat ze klanten beter kunnen adviseren. Over het algemeen geeft het winkelpersoneel aan niet heel veel vragen te krijgen over plantaardige producten, hoogstens waar ze gevonden kunnen worden. Dus wil je er meer over weten de volgende keer dat je boodschappen gaat doen? Vraag het gerust! 

Eerste inzichten en resultaten

Per experiment zijn de eerste resultaten inzichtelijk gemaakt en gepresenteerd aan de bestuurders van Regio Foodvalley en de deelnemende supermarkten. Uit de eerste resultaten blijkt dat de klanten de receptenkaarten met een specifiek profiel aansprekend vonden. Maar het meenemen van de receptkaart resulteerde maar in beperkte mate in aankopen van de ingrediënten om het recept te bereiden. Klanten én medewerkers zijn weinig bekend met de diversiteit van plantaardige producten en de voedingswaarde ervan als vervanger van dierlijke eiwitten. Smaak en gezondheid zijn de belangrijkste motieven tot het maken van bewuste voedselkeuzes. Naar verwachting wordt het volledige onderzoeksrapport eind februari gepubliceerd. 

Wil je meer informatie over deze experimenten en de ervaring van de supermarktmanager, lees dan het artikel en bekijk het filmpje in Groei #8: “Bewust kiezen voor plantaardige voeding”